Wat doe je met non-binaire personages in audiodescriptie?

 

In februari hebben we onze audiodescriptie-workshop twee keer gegeven en een kwestie die in allebei de workshops terugkwam was: wat doe je met non-binaire personages? Of beter gezegd, hoe identificeer je ze in je beschrijvingen?

Zodra de naam van een personage bekend is, kunnen we die gebruiken, maar tot het zover is, verwijzen we naar hem/haar/hen met een beschrijving. Een voorbeeld van zo’n beschrijving is: een jonge, blonde vrouw of een oudere man op de fiets of een meisje van een jaar of acht in een voetbaloutfit.

Hoe meer tijd je hebt, hoe uitgebreider je iemand kunt beschrijven. Maar wat altijd in zo’n beschrijving staat is het geslacht. En bij non-binaire personages vergt dat extra aandacht, want die vallen niet in het vakje ‘man’ of ‘vrouw’.

Het gezicht van een jong persoon met kort haar. Over de hele afbeelding ligt een blauwe waas met de cijfers 1 en 0 in verschillende combinaties. Het is niet duidelijk of de persoon een man of vrouw is en de afbeelding heeft een futuristische uitstraling.
Non-binaire personages vallen niet in het vakje ‘man’ of ‘vrouw’. Een afbeelding van ‘geralt’ op Pixabay.

Dus: hoe pak je dat nu aan in audiodescriptie?

Tot nu toe heb ik het al twee keer meegemaakt dat er een non-binair personage opdook in een film of tv-serie waar we aan werkten. In beide gevallen bood het scenario uitkomst. Op zich logisch, want de scenarioschrijver en de regisseur denken vooraf al goed na over hoe ze een non-binair personage willen neerzetten.

In het scenario vind je dus ook het antwoord op vragen zoals: hoe brengen we hen de eerste keer in beeld, is het de bedoeling dat de kijker eerst denkt dat het om een man of vrouw gaat of juist niet en hoe en wanneer wordt duidelijk welke voornaamwoorden bij dit personage horen?

Een suggestie die opdook, was om niet langer man/vrouw te gebruiken in de audiodescriptie, maar een ‘neutrale’ beschrijving als ‘een persoon met mannelijke/vrouwelijke kenmerken’. Maar dat is geen oplossing omdat je zo ook weer een keuze maakt in mannelijk/vrouwelijk, alleen omschrijf je het omslachtiger. 😉 Bovendien wordt je beschrijving zo al snel te lang, want je hebt vaak maar een paar seconden de tijd.

Tot slot nog een extra tip: bij non-fictie en dan met name bij webvideo’s kun je vaak contact opnemen met de klant. Zo kun je achterhalen hoe de persoon in kwestie zelf graag omschreven wordt. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan bij een project voor Çavaria en het leverde ons deze mooie referentie op. 

Meer leren over audiodescriptie? Schrijf je dan nu al in voor onze eendaagse workshop ‘Audiodescriptie schrijven voor film en tv’! Binnenkort organiseren we de workshop opnieuw. 

Interesse? Mail naar susanne@nevero.nl en reserveer snel je plekje!

gepubliceerd op 15 april 2024


Deel op: